Rehberlik Nedir?

Rehberlik Nedir?

Rehberlik; eğitimde bir hizmet alanı olarak demokratik ortam içinde öğrencinin bedensel, zihinsel ve sosyal bütün kapasitelerini en ileri seviyede geliştirmek üzere girişilen planlı, programlı ve profesyonel bir yardım sürecidir.

18.04.2015 2730

Rehberlik bireye yardım etme sürecidir. Rehberliğin psikolojik bir yardım olma özelliği onu başka yardım hizmetlerinden etkin bir şekilde ayırır. Nasihat etmekten, bilgi vermekten daha farklıdır. Ancak; psikolojik ilişkiler içerisinde verilebilir. Bu da kuşkusuz belli ortamlarda, belirli koşulların sağlanmasıyla mümkündür.

       Her öğrenci geliştirilebilecek bir kapasiteye sahiptir. Öğrencinin kendini gerçekleştirmesi esas amaçtır. Kendini gerçekleştirmekte olan öğrenci; daha yeterli bir kişiliğe sahiptir, daha verimlidir. Kim olduğu hakkında daha tutarlı bir görüşe sahiptir. Hem kendisi hem de başkaları hakkında olumlu düşüncelere sahiptir.

Rehberliğin İlkeleri;
1- Rehberlik ve Psikolojik danışma hizmetlerinde gizlilik esastır.
2- Rehberlik hizmetlerinde süreklilik esastır.
3- Rehberlik hizmetlerinin temelinde insan hak ve sorumluluklarını yakından ilgilendiren demokratik ve insancıl bir anlayış vardır. Rehberlikte bireyin kendine ilişkin konularda karar verme hakkına saygı esastır.
4- Rehberlik ve Psikolojik Danışma çalışmaları eğitimin ayrılmaz bir parçası ve bütünleyicisidir.
5- Rehberlik anlayışı her türlü çalışması ile öğrenciyi merkez alan bir eğitim sistemini öngörür.
6- Rehberlik Hizmetlerinin temelinde öğrencilerin kendi kişiliklerini tanımaları, problemlerine çözüm yolları bulmada yeterli hale gelmeleri esastır.
7- Öğrencilere Rehberlik Hizmeti verirken onları her türlü yönleriyle tanımalı, hakkında bilgi toplamalı, onunla görüşmeli, bunları değerlendirdikten sonra yol gösterilmelidir. 
8- Rehberlik Hizmetleri tüm öğrencilere açıktır.
9- Rehberlik Hizmetlerinde Psikolojik Danışma Hizmetlerinden yararlanmada gönüllülük esastır.
10- Rehberlik Hizmetlerinde grup çalışmaları, haftalık ders programı içinde yer alan ve tüm sınıflar için aynı zamanda öğrenci grubuna yönelik bilgilendirme, bilgi toplama, tartışma, teknikleri uygulama vb. çalışmaların yapılmasını içerir. Bireysel çalışmalar zamana ve programa bağlı ortamdan yürütülür.
11- Rehberlik okuldaki bütün personelin yer aldığı bir çalışmadır. Okul-Aile-Çevre ile işbirliği kurmalıdır.
12- Rehberlik hizmetleri planlı, programlı ve örgütlenmiş bir biçimde sunulmalıdır.


Öğrencilere Rehberlik Hizmetini Verirken Genellikle Şu Problem Türleriyle Karşılaşılmaktadır;
(1) Sağlıkla ilgili problemler,
(2) Başkaları ile ilişki kurmaya ait problemler,
(3) Cinsiyet, kız-erkek ilişkileriyle ilgili problemler,
(4) Aile ve aile içi ilişkilerde problemler,
(5) Kendine güven, korku ve kaygı gibi iç yaşamla ilgili problemler,
(6) Değer yargıları ile ilgili problemler,
(7) Başarısızlık ve öğrenme güçlükleri ile ilgili problemler,
(8) Okul ve yatılılık ile ilgili problemler,
(9) Ben´ lik tasarımı ile ilgili problemler.